Tips til nordlysfotografering

Hva du trenger og hvordan du gjør det!

Alle som har et kamera med manuelle funksjoner kan ta gode nordlysbilder. Det er mange i dag som får dette veldig bra til og presenterer fantastiske bilder. Det er som regel resultatet av masse øvelse og perfeksjonering. I begynnelsen er det vanlig at bildene blir for mørke, ute av fokus, bevegelses uskarpe, pikselerte, misfargede, mye ISO støy, mv.

For at du skal slippe å fryse deg gjennom mange netter uten å få det til får du nå servert noen enkle tips til bedre nordlys bilder. Du kan øve uten at det er nordlys og får da gode nattbilder.

Utstyr du bør ha: Speilrefleks/hybrid kamera med manuelle funksjoner, stativ, hodelykt, varme klær og sko. Proffene bruker kamera i 20.000kr klassen, men det går helt fint med rimeligere kamera også.

Objektiver: Det er veldig populært å bruke ekstra vide objektiver (vidvinkel) slik at du får mye landskap med på bildet. Proffene bruker objektiver som koster fra 5000-20000, men du kan også ta gode bilder med objektiver til 1000kr. Eksempler: 14mm, 14-24mm, 10-20mm, 10mm, 20mm, 50mm, 18-55, 16-300, 18-200 osv. Alle objektiver kan brukes, men høyere prisklasse gir bilder med masse skarphet, farger, detaljer osv.

Kunnskap: lær hvordan fokus fungerer på kamera og hvordan du styrer lukkertid, blender og Iso i manuell modus. Du bør også lære deg Lightroom slik at du kan ta bilder i HDR. Alt dette lærer du på fotokurs hos OK foto i Bergen. Se kurskalender under.

Gå til www.nordlysvarsel.com eller last ned nordlysvarsel appen på google play (desverre ikke tilgjengelig hos Apple). Da får du varsel når det kan komme nordlys.

Dra til et fint sted hvor du kan se nordlys uten forstyrrende lyskilder. Sørg for å ta med landskap sammen med nordlyset som for eksempel en by eller et heftig landskap. 

Bruk stativ og komponer bildet slik du ønsker. Still inn riktig lys slik at du er klar når nordlyset kommer. Juster fokus manuelt slik at det er skarpt på uendelig. Autofokus står som regel og surrer når det ikke finner noe å fokusere på.

Grunninnstilling på kamera: Manuell modus. Da har du full kontroll på  ISO, lukkertid og blender og kan justere lyset slik du ønsker. RAW fil format for å kunne ha større kontroll under etterbehandlingen. Manuell fokus, har du bildestabilisator må den skrus av for å unngå at bildene skal bli uskarpe. Det er ingen fasit på hva lukker, blender og ISO skal være. Det varierer fra kamera og objektiver. Hva som er riktig mengde lys må du selv vurdere og hvilken effekt du ønsker med hensyn til lukkertid og blender. Hvis du liker lange tider på flere sekunder/minutter må du huske at jorden roterer, da blir månen oval og stjernene ser ut som stjerneskudd.

Start med ISO 1600 og blender F2,8-5.6 (så lavt tall du får). Deretter justerer du lukkertid til du oppnår ønsket lysmengde / det du opplever som riktig. Ønsker du å forlenge lukkertiden må du kompensere ved å justere ISO lavere og/eller Blenderverdi høyere(mindre åpning). Ønsker du raskere tid må du kompensere med høyere Iso og/eller justere blenderverdi lavere(større åpning).

Lykke til, velkommen på kurs hos OK foto og husk å laste ned nordlysvarsel appen fra Play. www.nordlysvarsel.com

Med vennlig hilsen

Ole Henrik Kongsvik, OK foto

Bakgrunnsbilde er tatt av Øyvind Sjøvoll, se flere bilder og få inspirasjon på instagram: @sjovoll_photo​

nordlysvarsel.com og appen er en side som er utviklet av Tom Egil Dørum

OK foto, Georgernes verft 10, 45047029, Kontakt