Påske fototips

Ta gode bilder i Påsken med disse tipsene.

For mange er påsken hyttetur, fjelltur, båttur, bytur, innekos osv. Uansett hvor du er, er det alltid anledning til å ta gode bilder. Før du skal ut å fotografere er det lurt å legge en plan og kanskje ha et tema. Under er noen tips til innstillinger, disse lærer du på fotokurs del 1 trykk her. For ordens skyld, de beste bildene tar du i Manuell modus det lærer du på fotokurs del 2 trykk her.

Ski akrobatikk eller tilsvarende sports/action bilder:

Når det er mye fart er det to valg man kan gjøre: skal bevegelsen fryses eller skal du få frem fart i bildet.

Fryse bevegelse: sett kamera i lukkertidsmodus og velg mellom 1/1000-1/4000 dels sekund, seriebilde opptak, iso auto og følgefokus. Du får garantert tøffe bilder. Sørg for at hovedmotiv har rolig bakgrunn f.eks himmel, da må du ligge lavt i terrenget. Panorere bevegelse: Velg lukkertid 1/20-1/50 dels sekund og følg motivet med kamera mens du tar bilder. Samme innstillinger som over. Alle objektiver kan brukes, men et zoom objektiv fra 18mm og oppover gir deg flere muligheter. Bilde eksempler kommer i Påsken.

Landskap:

Grunninstilling for landskap er: Blender modus på kamera (evt Program i godt lys), høyeste blender verdi, manuell iso mellom 100 og 400, fokus på ca 3 meter, har du polariseringsfilter anbefales dette. Objektiver med mye vidvinkel(10-35mm) er best å bruke og du får i tillegg mye dybdeskarphet, tele vinkler kan også brukes for å få frem detaljer/komme nærmere på begivenheter (dyr f.eks). Ta gjerne med solen i bildet. (eksempel kommer i påsken). For å skape litt liv i landskapet kan du ta med mennesker i forgrunnen.

Gode landskapsbilder handler om kontraster og forskjellige lysforhold,  ta gjerne det samme bildet fra hytten eller annet sted når det er overskyet, sterk sol, regn, snø, tåke, i solnedgang/soloppgang, timen etter solnedgang/soloppgang, om natten m.v. På denne måten vil du trene deg på forskjellige Lysforhold. Husk å justere eksponeringskompensasjon (+/-) juster til du får det lyset du ønsker.

 

Enkel regel for god komposisjon:

Når du skal ta et bilde tenk på følgende:

1. Hva er tema (f.eks sport landskap)

2. Hvordan får jeg frem/oppmerksomhet på tema (bruke lukkertid, blender, valg av objektiv, kamera vinkel, lys/skygge osv)

3 Hvordan kan jeg forenkle tema mest mulig. (gå nærmere, gjøre bakgrunn uskarp, hva trenger ikke være med i bildet/hva må være med i bildet.)

Gå igjennom bildene du har tatt og analyser ved hjelp av disse tankene. Det vil hjelpe deg til å forbedre komposisjonen.

 

Det kommer flere tips i løpet av påsken. Del dine bilder og bli inspirert av andre på  facebook gruppen okfoto trykk her.

 

© Copyright Ok Foto | Sidekart