Tips til fotoutstyr

På fotokurs er det tilstrekkelig å delta med standard fotoutstyr som f.eks Canon Eos med 18-55, Nikon Dxx med 18-55 og tilsvarende.

Det er mange som ønsker råd om utstyr. Her er en liste med generelle anbefalinger:

  • Skal du fornye kamera er det anbefalt å kjøpe årsmodell da kamera fornyes som regel en gang i året.
    • Speilrefleks anbefales hvis du trenger hurtig fokus og rikelig med tilbehør. Merkene Canon, nikon, sony og pentax anbefales. Pentax er værtett og prefekt for Bergensvær. Canon Eos har vist seg som enklest å lære og har knapper og funksjoner lett tilgjengelig.
    • Hybrdid/speilløse kamera anbefales når du vil ha et mindre kamera med lav vekt. De er noe langsommere i fokus og har ofte begrenset tilbehør da objektiver er spesialtilpasset. Canon, nikon, sony, fujifilm, panasonic mv.
  • Objektiver:
    • Fast opptikk anbefales da disse har god lysstyrke og gir sylskarpe bilder. Prisene er fra under 1000lappen til flere tusen kroner. En fast 50mm gir gode portretter og er vellegnet til fotografering i mørke. Trykk her for link til 50mm objektiver hos Japanphoto.no
    • Zoom objektiver: til ferie og fritid anbefales objektiver med mye zoom, fra 18-250/270 med bildestabilisator. Fordel er at objektivet dekker et stort område og at du slipper å bytte objektiv underveis. Bakdel er at det er noe stort og litt langsom fokus. Bildekvalitet er normal. Sigma/Sony 18-250   Tamron/Pentax 18-270
    • Zoom objektiv med god lysstyrke: God lysstyrke gir flere muligheter til portrett og fotografering i lite lys. Til normalt bruk er det tilstrekkelig med et objektiv fra f.eks Sigma eller Tamron. Sigma/Tamron 17-50
    • Telezoom(55-500mm++): Her er det et stort utvalg fra 1500kr til langt over 10.000kr. Tenk gjennom hva du skal bruke det til i første omgang. Vekt, lysstyrke, fokushastighet, zoomområdet mv er viktige faktorer.
    • Macro(40-180mm): Gå tett på blomster, insekter og former. Det finnes mange alternativer, orginale objektiver fra produsent eller uorginale er som regel like gode. En anbefaling til alle kamera er sigma 105mm macro.                          
  • Stativer: Størrelse og vekt er viktig, pris og kvalitet henger sammen. Du finner gode stativer i prisklassen 500-2000kr. En anbefaling til turbruk(lav vekt og størrelse) er Manfrotto MKC03.
  • Blits: En ekstern blits gir langt bedre bilder enn innebygget blits. Utfordring er å beherske den. Hvis du trenger en enkel og god blits finner du gode blitser til rundt 2000kr. De beste blitsene koster rundt 3499kr og er for proffesjonelle/seriøse amatører. Her er link til blitser hos Japan photo.

Dette er generelle anbefalinger. Noen kommentarer:

  • Skal du ha høy kvalitet er det kostbart.
  • Orginale objektiver er dyre og gir som regel best kvalitet. Til røfft bruk(ekspedisjoner og mye vær) er det ofte nødvendig med orginale objektiver.
  • Full format bildebrikke gir langt bedre kvalitet enn vanlig format på bildebrikken. De koster også deretter.
  • Høy bildekvalitet er en kombinasjon av teknisk kvalitet og innhold. Her er en påstand:  Et teknisk perfekt bilde uten innhold er ikke et bra bilde, et teknisk dårlig bilde med mye innhold er et bra bilde.
  • For å få best utbytte av kamerautstyret ditt er det viktig å beherske det og trene på bruk. Lær deg manuell modus(lukker, blender og iso) og utnytt kameraets og objektivets fulle potensiale.
  • Fotokursene er laget i modulene fra 1 til 5. De 2 første er innføring i kamera, fototeknikk, lys og det å se. De neste er spesialkurs innen bildebehandling, portrett og fotostudio. Under finner du alle kursene (ikke fotostudio).

Kurskalender alle fotokurs hos OK foto.


Angrefrist

Det er unntaksregel i henhold til Angrefristloven som gjelder ved kjøp av kurs og fritidsaktiviteter. Det er desvere ikke angrefrist på kjøp av fotokurs. Se tekst under. https://fil.forbrukerradet.no/wp-content/uploads/2015/09/veileder-angrerett-2017.pdf side 69.

"16.14 Avtaler om visse tjenester som leveres til et bestemt tidspunkt eller innenfor et bestemt tidsrom, bl.a. transport-, innkvarterings- og fritidstjenester Det er ikke angrerett for enkelte bestemte tjenester som i henhold til avtalen skal leveres på et bestemt tidspunkt, eller innenfor et bestemt tidsrom. Begrunnelsen fra lovgiver for å unnta disse typer avtaler fra angrerett er at det vil kunne være vanskelig for den næringsdrivende som ved bestillingen må sette til side kapasitet, å finne andre kunder til å dekke opp den ledige kapasiteten dersom kunden angrer på bestillingen. Dette gjelder for: • Avtaler om innkvartering for andre formål enn boligformål (f.eks. hotellrom, leie av hytter/ferieboliger). • Avtaler om transport av varer. • Avtaler om bilutleie. • Avtaler om levering av catering. • Avtaler om tjenester knyttet til fritidsaktiviteter. Det vil ikke sjelden oppstå spørsmål om hva som regnes som tjenester knyttet til fritidsaktiviteter. Eksempler på avtaler som normalt faller inn under kategorien fritidstjenester og som dermed er unntatt angrerett, er kjøp av billetter til kultur- eller sportsarrangementer, leie av motorsykler eller sykler, påmelding på hobbykurs o.l. Dersom det dreier seg om aktiviteter knyttet til jobb eller utdanning, som f.eks. opplærings- eller videreutdanningskurs, er man i utgangspunktet utenfor det som anses som fritidsaktiviteter, og det vil være angrerett på avtalen. Det må foretas en konkret vurdering av om tjenesten mest naturlig må ses som en fritidsaktivitet eller ikke. Ettersom regelen representerer et unntak fra angreretten til ulempe for forbrukeren, må unntaket tolkes snevert."

Spørmål og svar Fotokurs 1 -se lyset

Mer informasjon om Fotokurs 1 – Se lyset

Spørsmål og svar:

Vi er en gruppe på fem personer kan vi bestille kurs kun for oss? Det går helt fint, tid, sted og opplegg tilpasses dere. Pristilbud sendes i egen epost.

Jeg bruker krykker og kan ikke bevege meg så mye, kan jeg da delta? Kurset er praktisk og på kursets andre kveld går vi en lengre tur fra Verftet og inn til Bergen sentrum. Du må selv vurdere om dette er noe du klarer. Du vil få godt utbytte ved å delta på første kveld og den første timen på andre kveld. Kurset er i andre etasje med en trapp opp.

Jeg har bestillt fotokurs 1 og fotokurs 2 som pakketilbud, må jeg bestille fotokurs 2 med en gang? Fotokurs 2 har da åpen dato og du velger selv når tid du vil gå dette kurset. Ved påmelding må du oppgi fakturanr/Kortbetalingsreferanse i forhåndsbetalt feltet. For å avslutte bestilling må du velge faktura, det sendes ikke ny faktura.

Jeg har et hybrid kamera, passer det? Ja det passer fint, alle kamera med manuell modus kan brukes. Små kompakte kamera med kun autofunksjon passer ikke så bra.

Hva hvis det regner og er dårlig vær? Hvis det er mye vær er det fotografering under tak og inne i bygninger.

Hvordan betaler jeg for kurset? Du kan enten betale med kort ved bestilling eller få tilsendt faktura.

Er det angrefrist? Det er etter angrefrist loven ikke angrefrist når det gjelder Fritidsaktiviteter/hobbykurs. Fotokurs kan selges på Finn.no eller til venner/familie. Ta kontakt for mer informasjon.

Hvis jeg blir syk eller ikke kan komme på kurset, må jeg da betale kurset på nytt? Hvis du ikke kan komme på avtalt kurs kan du komme på et senere kurs. Hvis dette kurset blir fullt blir du satt på venteliste og må eventuelt vente på neste kurs. Du vil uansett få delta på et senere kurs da det er sjeldent helt fulle kurs.

Kan jeg få oppfølging i ettertid? Du kan poste bilder og stille spørsmål på OK foto sin facebook gruppe, da får du tilbakemeldinger og svar på spørsmål. For enkle spørsmål kan du også sende epost. https://www.facebook.com/groups/okfoto/?ref=bookmarks

Jeg ønsker å jobbe som fotograf, er dette et bra kurs for meg? Det er en god start, men hvis du skal jobbe profesjonellt krever det et lengre kurs/fotoskole. Du kan leie fotostudio for oppdrag, da kan du også få assistent inkludert.

Spørsmål og svar Fotoweekend

Mer informasjon om Fotoweekend.

Spørsmål og svar:

Er det for mye å lære alt på en helg? Det varierer fra person til person. For de aller fleste er det tilstrekkelig for å komme i gang og utvikle seg videre på egenhånd. Det anbefales å ta fotokurs 2 eller 3 i ettertid hvis du trenger repetisjon/inspirasjon.

Hva må jeg ha med til kurset? Du trenger eget kamera med manuell funksjon, laptop/pc med lightroom installert og strømadapter. Nistepakke til lunsj og klær etter vær.​

Vi er en vennegjeng, kan vi bestille kurs kun for oss? Det går helt fint, prisen blir da tilsvarende 7 deltakere som enten fordeles på dere fem eller dere får med to ekstra deltakere. Dette gjelder for firma, organisasjoner og andre grupper også.

Jeg bruker krykker og kan ikke bevege meg så mye, kan jeg da delta? Kurset er praktisk og på søndag går vi i ca tre timer. Du må selv vurdere om det passer for deg. Alternativt er fotokurs 1 Se lyset første kveld innendørs hvor vi sitter i ro. Andre kveld er en lengre tur inn mot Bergen sentrum og du må da vurdere om det passer. Alternativt kan du ta privat timer.

Jeg har et hybrid kamera, passer det? Ja det passer fint, alle kamera med manuell modus kan brukes. Små kompakte kamera med kun autofunksjon passer ikke så bra.

Hva hvis det regner og er dårlig vær? Søndag møtes vi som regel ved Bergen Storsenter og kan bevege oss under tak hvis det er mye vær.

Må jeg kjøpe eller binde meg til abonnement for Adobe Lightroom? Det går fint å delta med en prøveversjon. Du kan vurdere etter kurs om du ønsker å betale for programmet. Du kan også få tips om alternativer på kurset.

Krever det mye datakunnskap å lære lightroom? Lightroom er peke og klikk program så det krevere ikke mye kunnskap. Men du bør ha generell kunskap for hvordan en pc/mac virker.

Er det internett i kurslokalet? Ja det er fibernett med god hastighet.

Jeg har ikke bærbar pc, kan jeg låne? Det går fint, gi beskjed på forhånd. Hvis det er flere som må låne er det kun 2 pc til utlån. Du må da kanskje låne av familie/venn.

Kan jeg varme mat i kurslokalet? Ja det er microbølge ovn tilgjengelig.

Hvordan betaler jeg for kurset? Du kan enten betale med kort ved bestilling eller få tilsendt faktura.

Er det angrefrist? Det er desverre ikke angrefrist. Det er unntak for Fritidsaktivitet/hobbykurs i angrefristloven. Fotokurset kan gis bort eller selges videre til venner eller på Finn.no.

Hvis jeg blir syk eller ikke kan komme på kurset, må jeg da betale for kurset på nytt? Hvis du ikke kan komme på avtalt kurs kan du komme på et senere kurs. Hvis dette kurset blir fullt blir du satt på venteliste og må eventuelt vente på neste kurs. 

Kan jeg få oppfølging i ettertid? Du kan poste bilder og stille spørsmål på OK foto sin facebook gruppe, da får du tilbakemeldinger og svar på spørsmål. For enkle spørsmål kan du også sende epost. https://www.facebook.com/groups/okfoto/?ref=bookmarks Har du spesielle behov/konkrete ting du må lære kan du bestille privat timer.

Jeg ønsker å jobbe som fotograf, er dette et bra kurs for meg? Det er en god start, men hvis du skal jobbe profesjonellt krever det et lengre kurs/fotoskole. Du kan leie fotostudio for oppdrag, da kan du også få assistent inkludert.

Portrettkurs med Paul Bernhard

På Portrettkurset deler Paul Bernhard sin erfaring som Portrettfotograf. Han har i sin karriere fotografert alt fra byens borgere til store rockestjerner og personligheter som Bill Clinton. På kurset får du proff oppfølging og mye kunnskap. Foto: Ole Henrik Kongsvik

Bergen en storby

Jeg ville gjerne ta modellbilder i New York, Berlin, London eller en annen storby, men budsjettet var noe begrenset. Vi tok bildene i Bergen og fikk likevell en følelse av storby. Bildene er tatt sommer 2015. Bildene på nøstet var de siste bildene som er tatt av grafittien der, da vi kom var rivning i gang og vi var så heldig å få ta bilder i 5 minutter. Dagen etter var trappen og bygget borte.

Modell: Renée Dusmanu Hansen,  makeup/stylist: Linn Kristin Andreassen. Foto: Ole Henrik Kongsvik, OK foto

© Copyright Ok Foto | Sidekart